Tuin en Kunst

In 2018 heb ik een tuin ontworpen ( Festivaltuinen) bij de Tuinen van Appeltern. 
Een tuin die twee jaar zou blijven staan. 
Het thema van het ontwerp was Herman van Veen.
De titel van mijn tuin was “ NIETS IS ZO ALS HET IS”.

Een tuin van 10m x 10m die geheel naar eigen wens ingevuld kon worden, maar die wel een uitdrukking, een weergave, een connectie met Herman van Veen moest hebben.

Na een middag met Herman van Veen gepraat te hebben, over zijn leven en vooral zijn denkwijze en hoe hij tot een lied, een schilderij of een gedicht komt heeft mij als ontwerper geïnspireerd, maar was voor mij vooral een herkenning in het proces van ontwerpen.

Of het nu een tuin is, een schilderij of een lied, het is een proces van ontwikkeling. 

“ Het rijpen van de vrucht”.

Elke tuin die we mogen ontwerpen, of het nu gaat om een particuliere tuin, een tuin voor een basisschool of voor een restaurant, het proces van ontwikkelen, creëren en inspireren
is bij elke tuin hetzelfde. Het inleven in de omgeving, de wensen van de opdrachtgever.

Je inleven in de doelgroep die gebruik gaat maken van de tuin/leefomgeving met als doel dat men zich zal thuisvoelen, een beleving ervaart die past bij het geheel of soms net even een contrast maakt, zodat andere delen van de omgeving nog meer worden benadrukt.

Het spelen met de elementen, materialen, kleuren, geuren en vormen. 

Het ontwerpen van een tuin is een kunst, je speelt met de elementen. Achter elke tuin zit een verhaal en denkwijze. Ideeën komen op de vreemdste momenten van de dag en zo ontstaat een levend schilderij waar alle zintuigen in zijn verwerkt.

Elke tuin heeft een verhaal, elke schilderij heeft een verhaal …. 
Elke bezoeker heeft een andere mening, ervaring,  gevoel erbij.. en dat is allemaal oké. 

Als we even terugkijken naar het ontwerp van ‘NIETS IS ZO ALS HET IS”, dan zal een bezoeker die deze tuin heeft bezocht zonder voorkennis van de achterliggende filosofie het maar een rare tuin vinden. Een looppad dat nergens naar toe leidt… een rode schutting, telescopen in de schutting en heel veel gras ..

Misschien vonden ze het mooi, verassend .. of werden ze geïrriteerd dat ze de ingang niet direct vonden. Dit zijn allemaal belevingen zonder voorkennis van de gedachten van de ontwerper, van de kunstenaar.

Maar wat als je vooraf zou weten dat de rode kleur een belangrijk element is voor Herman van Veen in zijn leven? En dat hij aangeeft in het interview dat ‘niets is wat het lijkt’ omdat je dingen, onderwerpen van alle kanten kunt belichten en bekijken. Er bestaat immers geen goed of fout. 

Dat de ingang van het ontwerp verscholen ligt betekent de reis naar de vrijheid, van rust of het zich verschuilen in de stilte. Alles is een beleving. 


De telescopen die in de schutting zijn aangebracht, geven een klein detail weer van de tuin maar ook weer niet, want een telescoop verrast je met het zicht… het is niet direct waar je naar kijkt maar je wordt door de spiegels die er in zijn verwerkt misleid in wat je normaal zou zien.


En zo zit achter deze tuin ‘NIETS IS ZO ALS HET IS” veel meer dan alleen maar een rode schutting met een pad dat nergens naar toe leidt. 
Een heel verhaal en achterliggende gedachten, geïnspireerd door het interview met Herman van Veen.

Uit deze visie ontwerpen we dan ook iedere keer weer nieuwe tuinen.

Neem een tuin behorend bij een restaurant. Hierbij is het belangrijk de beleving en het interieur te combineren met het exterieur. Maar de omliggende omgeving speelt wel degelijk een rol in het geheel. De ervaring die de bezoeker krijgt als hij het perceel oprijdt. De beleving begint dan ook direct aan de straatzijde en niet pas zodra men het restaurant binnenstapt.

Voor een buitenruimte bij een basisschool is het doel geheel anders, hier wil je de kinderen leren om in de natuur te spelen, om vlinders te zien fladderen, om de seizoenen van de natuur te ontdekken i.p.v. van een verharde speelplaats….zonder groen en zonder bomen.

Een kantoortuin, een tuin behorend bij een verzorgingstehuis ..elke tuin heeft zijn eigen verhaal en wensen en doelgroep.

Elke tuin is een kunstwerk waar aandacht aan besteed mag worden. Een kunstwerk 
daarentegen kan ook kwetsbaar zijn, als het kunstwerk bijvoorbeeld niet af is……. of wordt veranderd tijdens het proces van realisatie. 

Een kunstenaar zal zijn kunstwerk niet verkopen als het niet af is. 

En dat is het verschil met ons werk, we maken het kunstwerk/ ontwerp op papier en indien men dat wenst kunnen we ervoor zorgen dat het gerealiseerd wordt zoals we voor ogen hebben. 
Eigenlijk maken we op papier een 2D kunstwerk (ontwerp) en de volgende stap is 3D ( de realisatie ), en dan pas is het kunstwerk klaar J.

‘ Een tuin blijft een levend schilderij dat continue beweegt… omdat de natuur niet slaapt”